Hur jag försöker leva med ständig smärta....

Direktlänk till inlägg 1 juni 2010

Sunt förnuft

Av Kavril - 1 juni 2010 22:42

Ja det har jag funderat mycket på den senaste tiden. För jag har märkt att väldigt många inte använder sitt, eller kanske inget har?

För jag menar, om din granne säger åt dej att slå ner hippien som går där borta, så borde ditt sunda förnuft tala om för dej att det är fel, och sen gör du ett medvetet val att inte göra det. Eller?

Om supenannyn säger åt dej att göra saker med barnen som du känner är helt fel så gör du ett medvetet val att inte göra så, eller hur?

Om Ceasar Millan gör saker på TV som strider mot allt du tror på så gör du ett medvetet val att inte göra så, eller hur? Om sen din granne väljer att göra saker som Ceasar säger, så är det ju inte Ceasars fel, utan grannens, som gör så, ett val grannen gör. Eller hur?


Tänk, jag blir så helgt förbannad när folk säger att det är Ceasar Millans fel att folk behandlar sina hundar fel. De som gör orätt mot sina hundar gör det av eget val, inte för att någon gör något på TV!!! Sen förordar han inte varken stackel eller elhalsband i djurplågeri syfte.

Alla redskap man kan använda på hundar kan missbrukas, allt från dessa djävla selar och flexikoppel till vanliga stryphalsband.

Att gå omkring och skylla på TV profiler gör mej så förbannad, helst när dessa människor gör sitt bästa för att få djuren att få det bättre.

Supernannyn likaså. Hon kommer till familjer där barnen löper amok och gör sitt bästa för att få ordning. Sen får hon skit för att folk missbrukar "skämmas stället" och faktiskt gör sina barn illa istället.

Nu är vi där igen, hur redskapen används och ofta missbrukas.


Snälla, kan inte folk börja använda sitt sunda förnuft lite oftare och inte plåga sina djur och sina barn, för sen bara skylla ifrån sej.

Sen kan man ju säga ett och annat om dessa som springer omkring och säger "det är Ceasar Millans fel att den där gubben misshandlar sin söta lilla valp" istället för att tycka att det är gubben själv som bär ansvaret.... Ja ni, sånt här kan få mej att gå i taket.....Märks det? :)

 
 
Ingen bild

Ann

1 juni 2010 23:05

Ja jag tycker nog att jag kan förnimma att du har en klar ståndpunkt i det hela:):)
Jag håller med dej.. Använd vanligt sunt bondförnuft och magkänsla så blir det rätt.

 
Antti

Antti

2 juni 2010 08:30

Jag har sunt förnuft men jag väljer att ignorera den eller? ;) Nää Anna du vet hur jag är. Hade gött för det ska jag ha.

http://azka.willberg.net

 
Maddo

Maddo

2 juni 2010 12:16

TACK!!! Det är tack vare Ceasar Millan som jag orkat med Tessan. Jag tar inte allt Ceasar säger och gör som min lag, för ibland gör han en sak med en hund och en annan sak med en annan hund - för de har olika ägare och har olika problem som visar sig på olika sätt. Men man får känna sig fram.

Vi bytte till sele för någon vecka sen och sen dess har Tessans beteende varit underbart. Hur mycket som beror på min starka avsky till stryp är ju en annan fråga. Däremot har jag lärt mig förstå, mkt tack vare ceasar, varför och hur man ska använda ett stryp. Visst har Tessan stryp emellanåt också men JAG ska vara bekväm för att min hund ska lyssna och lyda och det är jag när hon har sele. :)

Oj, nu blev det mitt livs hundhistoria.. men jag håller med dig!

KRAMAR!!

http://blogg.dreammaddo.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kavril - 2 juni 2011 00:59

Dagarna alltså.   Dom bara försvinner, undrar var dom tar vägen?     Idag (igår nu, krasst sett) var jag övertygad om att det var tisdag, länge... Tur att Lillen skulle vara på förskolan onsdag, istället för fredag, för annars hade jag åkt oc...

Av Kavril - 30 maj 2011 00:56

Jösses, jag har inte haft tid med annat än den andra bloggen. Jag blir liksom uttömd på saker att skriva om där, sen har jag ju inte så många läsare här!   Fast dom jag har, håller jag kär, så jag måste ju skriva lite någon gång, tycker jag kanske....

Av Kavril - 26 maj 2011 01:30

Nu har jag skrivit av mej allt sjukdomsrelaterat i den andra bloggen. Nu till denna. Jag har väldigt få besökande här. Undrar om några av mina gamla vänner läser den nya bloggen. Det är ju egentligen där jag skriver om min vardag, som den ser ut. J...

Av Kavril - 23 maj 2011 00:07


Ja, det var det mycket av när vi var på VM i plöjning!! Lillen var i paradiset!!    Han var i paradiset den dagen, och det kändes väldigt bra att vi tog oss den tiden att åka dit!!   Idag har vi (gubben  ) röjt lite i ett förråd. Tänk vad  myck...

Av Kavril - 22 maj 2011 00:33


Men det är faktiskt bara tre månader sen det såg ut så här!!!    Kommer ni ihåg?  Och nu gnäller en del på att det blåser kallt när det är 17 grader varmt ute....   Nävars, men jag gnällde lite själv idag att det var kallt.. Det blåste och var ...

Ovido - Quiz & Flashcards